Dossier N197

Beverwijk / Velsen-Noord A22 - Kennemerstraatweg Heemskerk

Datum
Feit
Bron
07-06-2006
Ministerie van LNV verleent ontheffing flora- en faunawet
NHD
20-09-2006 GS keuren bestemmingsplannen N197 van gemeenten goed NHD
17-08-2007 Min. van LNV verwerpt bezwaren van Westerhout Blijft! ihkv flora- en faunawet NHD
17-08-2007 Westerhout Blijft bestrijdt bezwaren Min. van LNV NHD
24-10-2007 Raad van State accepteert bestemmingsplan voor randweg; Aanleg kan beginnen NHD
12-12-2007 Bestuursrechter Haarlem verwerpt kort geding van Westerhout Blijft! ivm ontheffing flora- en faunawet NHD
26-01-2009 Officiële start aanleg Westelijke Randweg Beverwijk HD
01-11-2009 Opening gereconstrueerd gedeelte Velsertraverse - Wenckebachstraat als N197 (2x2)  
01-11-2009 Inbedrijfstelling VRI Velsertraverse / Velserweg  
     
     
     

 

Aanleggeschiedenis N197

Plannen 1966 - 1980

De N197 heeft ooit in de plannen gestaan van het Rijkswegenplan 1966, waarin een verbinding was opgenomen tussen de huidige A9 en de Velsertraverse. Het was daarvoor de bedoeling om A8 recht door te trekken onderlangs Heemskerk om daarna hetzelfde tracé te volgen als waar de huidige plannen vanuit gaan. Vanwege grootschalige woningbouw in Heemskerk is dit tracé tussen de A9 en rotonde op de Rijksstraatweg nu onmogelijk gemaakt.

In 1977 werd nogmaals onderzocht hoe de Noordelijke IJmond het beste op het Rijkswegennet aangesloten kon worden. Daarvoor werd de Commissie Knelpunten in de wegenstructuur in het IJmondgebied opgericht met daarin de werkgroep Noordelijke Randweg van Beverwijk. Resultaat eind 1978 was een rapport waarin werd geconcludeerd dat de noordelijke IJmond het beste af was met een directe aansluiting op het Rijkswegennet. Deze volgde weer hetzelfde tracé als bij het Rijkswegenplan 1966 was ontworpen, maar nu werd geopteerd voor een verdiepte ligging.

 

Stroperige besluitvorming

De besluitvorming over deze weg is erg traag gegaan, mede vanwege diverse belangengroeperingen. Zo heeft de actiegroep Westerhout Blijft! met succes enkele procedures gewonnen waarbij men aan kon tonen dat er kwetsbare amfibieën leefden. Ook andere belangengroeperingen konden de aanleg aardig vertragen. Door al deze beroepsprocedures en rechtszaken zijn de kosten voor de maatschappij inmiddels flink opgelopen.

 

Aanleg zeker

Op 24 oktober 2007 is duidelijk geworden dat de aanleg kan beginnen. Het beroep is door de Raad van State afgewezen, omdat het bestemmingsplan voor de weg in orde is. Men begint in november zelfs al met het uitzetten van het tracé met piketpaaltjes. Op 26 januari 2009 is het officiele startschot voor de aanleg van de N197 gegeven. Met een daverend vuurwerk werd dit beklonken.



Bekijk het verloop van deze provinciale weg op autosnelwegen.net
© NHwegen.nl, alle rechten voorbehouden. Overname van gegevens is alleen toegestaan met bronvermelding.
Laatste bewerking: