Dossier N242Alkmaar A9 - Noord-Scharwoude N504
Noord-Scharwoude N504 - Middenmeer A7
Aanleggeschiedenis N2421921 - 1945 Reeds voor het verschijnen van het Primaire Wegenplan had de toenmalige hoofdingenieur-directeur van de Provinciale Waterstaat van Noord-Holland, Reigersman, een "algemeen overzicht der wegen" gepubliceerd in 1921. In dit overzicht was een net van wegen ontworpen die van bovenlokaal belang benoemd konden worden. De nummering van dit wegenplan startte in het noorden van de provincie bij de marktstad Schagen, waar vandaan 3 wegen ontworpen waren. Weg 3 was de weg Alkmaar - Schagen, die bedacht was langs Oudorp, over de Middenweg van Heerhugowaard tot aan Verlaat en dan verder via het huidige tracé. Bij het opstellen van het primaire wegenplan vanaf 1923 werd later ook een provinciaal kanalenplan ontworpen. Men vatte het plan op om dit kanalenplan te combineren met de aanleg van de provinciale wegen, waardoor er bespaard kon worden op de aankoop van gronden en er werk met werk gemaakt kon worden. Daarop werd de aanleg van provinciale wegen gebundeld met een aantal kanalenplannen, zoals het kanaal Omval - Kolhorn en het kanaal De Stolpen - Kolhorn. Het tracé van de weg Alkmaar - Schagen werd daarom verlegd van de Middenweg in de Heerhugowaard naar een tracé dat vrijwel parallel loopt met het kanaal Omval - Kolhorn.
Rijksstraatweg - Noord-Hollands Kanaal De provincie kocht in de 2e helft van 1936 nog wel alle gronden aan voor het wegvak tussen de Rijksstraatweg en de Huygendijk, maar zij deed hier tot na de Tweede Wereldoorlog voorlopig nog niks mee.
Noord-Hollands Kanaal - Omval Geen informatie beschikbaar.
Omval - Huygendijk In 1935 startte de Provinciale Waterstaat van Noord-Holland met de aankoop van percelen benodigd voor de wegaanleg. Met de meeste eigenaren werden vlot overeenkomsten getroffen over de overname, maar zoals bij de aanleg van bijna alle provinciale wegen in die periode wilden altijd een paar eigenaren niet verkopen. Vooral eigenaren tussen de Omval en de Huygendijk wilden niet meewerken. In een openbare veiling verschafte de provincie uiteindelijk de eigendommen tot de percelen, maar pas op 12 maart 1938 werd hiervoor toestemming gegeven bij koninklijk besluit. Daardoor kon in de 2e helft van 1938 het bestek opgemaakt worden. In 1939 waren alle percelen aangekocht, op 1 na zodat ook hiervoor een onteigening benodigd was. Om de aanleg te verspoedigen werd de aanbesteding voor het grondwerk en de fundering alvast gestart zodat uiteindelijk hiermee in 1939 gestart kon worden. In 1940 brak de 2e Wereldoorlog uit, dat voor de aanleg van wegen danige vertraging opleverde. Er ontstond gebrek aan mankracht, machines en tekorten aan fundering en asfalt waardoor de provincie andermaal genoodzaakt was het werk uit te stellen; was het niet door de langlopende onteigening dan was het wel door het tekort aan asfalt. Het grondwerk en de fundering op dit wegvak kon daardoor pas in 1941 afgerond kon worden. Daarna ging het snel, men deed nog in 1941 de aanbesteding voor de deklaag die nog in datzelfde jaar voltooid werd waardoor het verkeer er dat jaar gebruik van kon maken.
Huygendijk - Spoorlijn Alkmaar - Heerhugowaard De aanleg van het wegvak tussen de Huygendijk en de spoorlijn Alkmaar - Heerhugowaard kon eerder starten dan het wegvak Omval - Huygendijk. Gelijktijdig met de openbare veiling van het vorig genoemde weggedeelte, in 1935, werd de aanbesteding gedaan voor het grondwerk en de fundering op het volgende gedeelte. Reeds in het begin van 1936 was dit werk voltooid, waarbij een tijdelijke deklaag werd aangebracht, zodat het autoverkeer al in 1936 van dit wegvak gebruik kon maken. De definitieve deklaag werd in 1939 aanbesteed, maar de provincie stond ook hier voor een grote uitdaging omdat net de oorlog uitbrak. Het gebrek aan asfalt bracht grote moeilijkheden met zich mee, waardoor pas in de tweede helft van 1941 een nieuwe aanbesteding werd uitgevoerd waarbij de deklaag niet in asfalt maar in teersteenslag uitgevoerd zou worden. Geluk bij een ongeluk, het wegvak kon wel dat jaar al opengesteld worden voor het verkeer. In 1937 werd de aanbesteding gedaan voor het maken van een spoorhefbrug over het kanaal Omval - Kolhorn en het maken van een onderdoorgang van de Weg 3. In de 2e helft van 1939 was dit werk gereed.
Spoorlijn Alkmaar - Heerhugowaard - N504 In 1939 begon de provincie met de voorbereidingen voor de aanleg van het wegvak van de spoorlijn Alkmaar - Heerhugowaard tot aan de huidige N504 bij Noord-Scharwoude. De percelen op het tracé werden aangekocht. Dit verliep zonder problemen. In datzelfde jaar nog werd een regeling met het departement van Sociale Zaken getroffen zodat een gedeelte van het zand dat uit het kanaal tussen Verlaat en Winkel vrijkwam, gestort werd op aardebaan tussen de Broekerweg en de N504. Zoals eerder vermeld, de Tweede Wereldoorlog bracht enkele vertragingen in de aanleg. In plaats van asfalt koos men in 1940 voor het aanleggen met klinkers, dat voor die tijd eigenlijk uit de 'mode' was, aangezien vrijwel alle te verbeteren en aan te leggen provinciale wegen uitgevoerd werden met het luxere en duurdere asfalt. Uiteindelijk was dit wegvak als laatste - in 1942 - gereed van het gedeelte Alkmaar - Noord-Scharwoude.
Noord-Scharwoude (N504) - Verlaat (N241) Ook op dit weggedeelte waren enkele eigenaren, in 1936, die zich verzetten tegen de overname van zijn of haar percelen of gedeeltes daarvan. Een onteigeningsprocedure was nodig om grond te bemachtigen. In 1937 kon daardoor eindelijk gestart worden met de aanbesteding van het wegvak. In de eerste helft van 1938 werd het wegvak voor het verkeer opengesteld.
|